Även om Kingz Kimonos lanserades år 2011 hade personen bakom märket, Bruno Munduruca, varit involverad i Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) klädindustrin sedan före år 2000.
Vid den tiden var han en riktig pionjär och grundade i Brasilien MMA Gear, den första onlinebutiken som sålde BJJ-kimonos och MMA-utrustning utanför Brasilien.
Faktum är att grundaren av RoninWear var kund under dessa tidiga år, och distributionsproblemen – särskilt under MMA Gears sista år – ledde till idén att öppna en butik i Spanien för att förse hela Europa med dessa produkter direkt, och därmed undvika importproblem och långa leveranstider från andra kontinenter.
MMA Gear stängde definitivt år 2005, och efter några år i olika jobb bestämde sig Bruno för att använda sin erfarenhet och sitt nätverk för att lansera BJJ-märket Kingz Kimonos.
Denna satsning hjälpte märket att snabbt få globalt erkännande, med sponsring av några av världens mest framstående BJJ-fighters, inklusive Andre Galvao, Leandro Lo, Mackenzie Dern och Mica Galvao. Idag är Kingz Kimonos en av de ledande BJJ-märkena i världen.
Bruket har även en bred kollektion av kimonos för män, men har också etablerat sig starkt på kvinnomarknaden, med Kingz Kimonos för kvinnor.
Deras design är ofta stilrena, och de erbjuder ett stort utbud av BJJ-kimonos i olika prisklasser och vikter.
Bland deras mest populära modeller finns Kingz Ultralight Kimono och Kingz One.
Nyligen har märket också satsat på en casual-klädkollektion, inspirerad av Jiu-Jitsu.